Very proud to have my work "Zeeuws Licht no.1"  in the Smithsonian American Art Museum and Renwick Gallery OCTOBER 22, 2021 — MARCH 6, 2022 NEW GLASS NOW
Thank you to @corningmuseum Susie Silbert and @smithsonianamericanartmuseum for this amazing showcase!

foto: Johan Kole

Persbericht:
Het Corning Museum of Glass Surveys Global Contemporary Glass in speciale tentoonstelling, geopend in mei 2019.

29 november 2018

De tentoonstelling bevat 100 kunstwerken, innovatief en experimenteel, van kunstenaars die vandaag de dag met glas werken.
Het Corning Museum of Glass (CMoG) maakte vandaag bekend dat 100 kunstenaars - die 32 nationaliteiten vertegenwoordigen en in 25 landen werken - geselecteerd zijn om hun werk tentoon te stellen in New Glass Now, een wereldwijd overzicht van hedendaags glas en de eerste tentoonstelling in zijn soort georganiseerd door het museum in 40 jaar.
De tentoonstelling, die te zien zal zijn van 12 mei 2019 tot en met 5 januari 2020, zal werken omvatten die variëren van grootschalige installaties en delicate miniaturen tot video's en experimenten in de glaschemie, die allemaal de vitaliteit en veelzijdigheid van dit dynamische materiaal demonstreren.

In het voorjaar van 2018 verwelkomde CMoG de inzendingen van nieuwe werken, gemaakt tussen 2015 en 2018, waarin glas een fundamentele rol speelt, ter overweging door een panel bestaande uit Susie J. Silbert, Curator Modern en Hedendaags Glas bij CMoG, en drie gastcuratoren, waaronder: Aric Chen, curator bij-groot, M+ museum, Hong Kong; Susanne Jøker Johnsen, kunstenaar en hoofd tentoonstellingen aan de Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation, Denemarken; en de Amerikaanse kunstenaar Beth Lipman. Meer dan 1.400 kunstenaars, ontwerpers en architecten uit 52 landen - van Argentinië, Australië, Indonesië en Japan tot de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten - hebben werken ingezonden die onder meer putten uit vlambewerking, glasblazen, gieten, neon, houtsnijwerk en kilnworktechnieken.

"De kunstwerken die door ons panel voor de tentoonstelling zijn geselecteerd, variëren van actuele politieke commentaren en onderzoeken naar de materialiteit van glas tot verkenningen op het snijpunt van hightech en de hand," aldus Silbert. "De tentoonstelling onderzoekt hoe hedendaagse kunstenaars en ontwerpers zijn blijven nadenken over dit materiaal en de rol ervan als drager van betekenis met banden met vele aspecten van de samenleving, cultureel erfgoed en hedendaagse gesprekken.

De lijst van opkomende en meesterkunstenaars vertegenwoordigd in New Glass Now, variërend in leeftijd van 23 tot 84 jaar, omvatten:

Tamás Ábel (Hongarije, 1991)
James Akers (Verenigde Staten, 1993)
Miya Ando (Verenigde Staten, 1978)
Atelier NL: Lonny van Ryswyck (Nederland, 1978) en Nadine Sterk (Nederland, 1977)
Flavie Audi (Frankrijk, 1986)
Kate Baker (Australië, 1973)
Ans Bakker (Nederland, 1963)
George Bell (Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten, 1985)
Stine Bidstrup (Denemarken, 1982)
Juli Bolaños-Durman (Costa Rica, 1984)
Monica Bonvicini (Italië, 1965)
Tord Boontje (Nederland, 1968) voor Swarovski, Oostenrijk
Lothar Böttcher (Republiek Zuid-Afrika en Duitsland, 1973)
Ronan Bouroullec (Frankrijk, 1971) en Erwan Bouroullec (Frankrijk, 1976) voor Iittala Inc., Finland.
Dylan Brams (Verenigde Staten en Israël, 1979)
Sarah Briland (Verenigde Staten, 1980)
Stefano Bullo (Italië, 1985) en Matteo Silverio (Italië, 1985).
Nacho Carbonell (Spanje, 1980)
Keeryong Choi (Verenigd Koninkrijk, 1976)
David Colton (Verenigde Staten, 1974)
Shaun Conroy (Verenigde Staten, 1972)
Matthew Curtis (Australië, 1964)
Deborah Czeresko (Verenigde Staten, 1961)
Andrea da Ponte (Argentinië, 1967)
Doris Darling (Oostenrijk, 1985)
Matthew Day Perez (Verenigde Staten, 1984)
Ross Delano (Verenigde Staten, 1986), Erikh Vargo (Verenigde Staten, 1990) en Brad Patocka (Verenigde Staten, 1990).
David Derksen (Nederland, 1983) voor Tre Product, Polen
Nadège Desgenétez (Frankrijk en Verenigde Staten, 1973)
Mel Douglas (Australië, 1978)
Alicia Eggert (Verenigde Staten, 1981)
Judi Elliott (Australië, 1934)
Raymon Elozua (Verenigde Staten, 1947)
Maria Bang Espersen (Denemarken, 1981)
Frida Fjellman (Zweden, 1971)
Jahday Ford (Bermuda, 1994) en Joseph Hillary (Verenigd Koninkrijk, 1994)
Karin Forslund (Zweden en Noorwegen, 1984)
Nickolaus Fruin (Verenigde Staten, 1986)
Sachi Fujikake (Japan, 1985)
Martino Gamper (Italië, 1971) voor J. & L. Lobmeyr, Oostenrijk
Abdulnasser Gharem (Saoedi-Arabië, 1973)
Jeff Goodman (Canada, 1961-2012), Jeff Goodman Studio
Katherine Gray (Verenigde Staten, 1965)
Heide Hancock (Canada, 1969)
Hanna Hansdotter (Zweden, 1984) voor Kosta Boda, Zweden
Jochen Holz (Duitsland, 1970)
Krista Israel (Nederland, 1975) Onderzoek: Ayako Tani (Japan/Verenigd Koninkrijk, 1981) en Hans de Kruijk (Nederland, 1947); Assistenten: Hao Ran Zhu (China, 1991) en Wilma Hornsveld (Nederland, 1956).
Soobin Jeon (Republiek Korea, 1991)
Dafna Kaffeman (Israël, 1972)
Jiro Kamata (Japan, 1978)
Micha Karlslund (Denemarken, 1963)
Jennifer Kemarre Martiniello (Australië, 1949)
David King (Verenigde Staten, 1982)
Jitka Kolbe-Růžičková (Tsjechische Republiek, 1959)
Peadar Lamb (Republiek Ierland, 1966)
Caroline Landau (Verenigde Staten, 1991)
Danny Lane (Verenigde Staten, 1955)
Helen Lee (Verenigde Staten, 1978)
Shayna Leib (Verenigde Staten, 1975)
James Magaula (Koninkrijk van eSwatini - voorheen Swaziland, 1964)
Karina Malling (Denemarken, 1982)
Geoffrey Mann (Verenigd Koninkrijk, 1980)
Amie McNeel (Verenigde Staten, 1964)
Sean Merchant (Verenigde Staten, 1982)
Lukas Milanak (Verenigde Staten, 1995)
Michal Motycka (Tsjechië, 1974)
Stanislav Muller (Tsjechië, 1971) en Radka Mullerova (Tsjechië, 1974)
Fredrik Nielsen (Zweden, 1977)
Aya Oki (Japan, 1982)
Sharyn O'Mara (Verenigde Staten, 1966)
Momoo Omuro (Japan, 1969)
Zora Palová (Slowakije, 1947) en Štěpán Pala (Tsjechië en Slowakije, 1944)
Suzanne Peck (Verenigde Staten, 1980) en Karen Donnellan (Republiek Ierland, 1986).
Aaron Pexa (Verenigde Staten, 1976)
Tomáš Prokop (Tsjechië, 1992)
Laura Puska (Finland, 1986)
Kirstie Rea (Australië, 1955)
Nate Ricciuto (Verenigde Staten, 1984)
Anna Riley (Verenigde Staten, 1992)
Tomo Sakai (Japan, 1978)
Rui Sasaki (Japan, 1984)
Megan Stelljes (Verenigde Staten, 1987)
Austin Stern (Verenigde Staten, 1989)
C. Matthew Szösz (Verenigde Staten, 1974)
Christine Tarkowski (Verenigde Staten, 1965)
Angela Thwaites (Verenigd Koninkrijk, 1960)
Blanche Tilden (Australië, 1968)
Cecilia Untario (Indonesië, 1984)
Sylvie Vandenhoucke (België, 1969)
Jeroen Verhoeven (Nederland, 1976) en Joep Verhoeven (Nederland, 1976)
Norwood Viviano (Verenigde Staten, 1972)
Qin Wang (China, 1978)
Chiemi Watanabe (Japan, 1989)
Ida Wieth (Denemarken, 1983)
Erwin Wurm (Oostenrijk, 1954)
Dustin Yellin (Verenigde Staten, 1975)
Bohyun Yoon (Verenigde Staten en Republiek Korea, 1976)
Hij Zhao (China, 1993)
Mark Zirpel (Verenigde Staten, 1956)
Toots Zynsky (Verenigde Staten, 1951)

New Glass Now is de derde tentoonstelling in een baanbrekende serie die het museum organiseert om hedendaags glas op internationale schaal in kaart te brengen. Glas 1959 en Nieuw Glas: Een Worldwide Survey, georganiseerd in respectievelijk 1959 en 1979, speelde een belangrijke rol in het creëren en definiëren van het gebied van hedendaags glas. De tentoonstelling van 1959 hielp de basis te leggen voor wat enkele jaren later, in 1962, de Studio Glass Movement werd, en de tentoonstelling van 1979 stimuleerde het verzamelen door instellingen en particulieren, nieuwe wetenschappelijke aandacht en voortdurende artistieke innovatie. De tentoonstellingen van 1959 en 1979 zullen opnieuw worden bezocht in een tentoonstelling, getiteld New Glass Then, in de Rakow Library van CMoG, die een aanvulling vormt op de tentoonstelling van hedendaags glas die tegelijkertijd te zien is.

Karol Wight, voorzitter en uitvoerend directeur van The Corning Museum of Glass, zei: "New Glass zet nu een meer dan 60-jarige verbintenis voort om de geschiedenis van het medium over meer dan 35 eeuwen te delen, inclusief de hedendaagse ontwikkeling van kunst en design gerealiseerd in glas. De tentoonstellingen die CMoG in 1959 en 1979 organiseerde, definieerden het vakgebied van Studio Glass en brachten kritische aandacht voor het werk van glasmakers over de hele wereld. We hopen dat New Glass Now deze belangrijke traditie zal voortzetten en nieuwe inzichten zal onthullen in het werk dat vandaag de dag over de hele wereld wordt gemaakt".

Tegelijk met de opening van de tentoonstelling publiceert CMoG het 40ste verjaardagsnummer van New Glass Review, de jaarlijkse tentoonstelling in druk van hedendaags glas. New Glass Review, dat sinds 1979 wordt gepubliceerd, heeft belangrijke kritische en populaire aandacht gebracht voor het materiaal en de kunstenaars en ontwerpers die ermee werken. De editie 2019 bevat de 100 kunstwerken en designobjecten die gekozen zijn voor het hedendaagse onderzoek New Glass Now en belangrijke contextuele essays en informatie. De publicatie wordt elk jaar in mei verspreid met GLASS: The UrbanGlass Art Quarterly en is verkrijgbaar in de CMoG winkels en online.

Over hedendaags glas bij CMoG

In het Corning Museum of Glass bevindt zich een hedendaagse glascollectie met ongeveer 13.000 werken en een aantal kunstenaarsresidenties, waar hedendaagse kunstenaars de kans krijgen om nieuwe technieken te onderzoeken en te experimenteren. De 26.000 vierkante meter moderne galerie van het museum - 's werelds grootste ruimte gewijd aan de tentoonstelling van hedendaagse kunst en design in glas - maakt deel uit van de Contemporary Art + Design Wing, ontworpen door architect Thomas Phifer en Partners, en geopend in 2015. Susie J. Silbert is sinds 2016 Curator van Modern en Hedendaags Glas.

OVER HET CORNING MUSEUM VAN GLAS

Het Corning Museum of Glass is de belangrijkste autoriteit op het gebied van kunst, geschiedenis, wetenschap en ontwerp van glas. Het is de thuisbasis van de belangrijkste glascollectie ter wereld, met inbegrip van de mooiste voorbeelden van glasfabricage over een periode van 3.500 jaar. Levende glasblazende demonstraties (aangeboden in het museum, op de weg en op het water) brengen het materiaal tot leven. Dagelijks maak je eigen glasbelevenissen in het museum stellen bezoekers in staat om werk te maken in een ultramodern glasblazerijatelier. De campus in Corning omvat het hele jaar door een glasmakerijschool.

De Studio- en de Rakow Research Library, met 's werelds meest vooraanstaande collectie materialen over de kunst en geschiedenis van glas. Gelegen in het hart van het Finger Lakes Wine Country van New York State, is het museum het hele jaar door dagelijks geopend. Kinderen en tieners, 17 jaar en jonger, krijgen gratis toegang.

PRESS IMAGES

Problematica (Schuimsteen), Sarah Briland DownloadPreview ,
Zeeuws Licht nr. 1, Ans Bakker DownloadPreview
CONTACT VS

Kim Thompson
Kim Thompson
Manager Media & Public Relations
thompsonka@cmog.org
+1 (607) 438-5219
C. +1 (607) 333-0429

Voor reclameaanvragen kunt u een e-mail sturen naar ads@cmog.org.

Zeeuws Licht no. 1, Ans Bakker

Kim Thompson
Media & Public Relations Manager
thompsonka@cmog.org
+1 (607) 438-5219
C. +1 (607) 333-0429